Monday 16 November 2015

From Munich to Salzburg, Austra ( Salzburg Part I)

Lets Explore Salzburg City

Hari terakhir kami di Munich pagi2 lagi dh kena bangun awal sebab tiket train ke Salzburg pukul 10.00 pagi. Pukul 8.30 dh siap2 check out hotel dan pergi ke Munchen Hauptbanhoff (Munich Central Station) which is depan hotel je.Since luggage kami ni agak bnyak dan berat, terpaksalah minta tolong pekerja hotel angkut semua luggage ke central station guna troli. Tiket train kami beli book online 1 months before travel date sebab train yg kami naik tiketnya cepat habis mcm goreng pisang panas.Hehe..Beli secara online ni harga pun murah compare beli di manned counter.Ada bnyak cara utk travel ke Salzburg which is by car, by bus or by train..And we all pilih utk naik train sebab tak merasa lagi naik train di europe..muahaha..jakun giler kan..Lagi satu after survey kat bnyk sumber, mereka cakap kalau travel by train kita boleh menikmati pemandangan yang cantik dlm perjalanan nnti dan boleh tngk banjaran Alps..Kalau nk drive by car pun still boleh menikmati pemandangan yg cantik tapi perjalanan tu agak lama lebih kurang dalam 3 jam kalau tak singgah tepi2 jalan utk snap picture,,ehehe..If by train and direct terus ke Salzburg lebih dalam 1 jam 45 minit..And seriously i told you, 1 jam 45 minit tu rasa mcm dalam 45 minit je sebab you all akan amazed dengan pemandangan yg cantik serta gunung2 yg diliputi salji hingga tak sedar tengok2 dah nak sampai.Itulah yg terjadi pada aku..Plus seat yang kami ambil ialah seat first class of course keselesaan tu memag superb..hehe.. Tiket train kami book di OBB Train dengan harga 26 Euro untuk  seorang and boleh juga book di Europe Trainline tapi harga not sure which one is more cheaper..ehhe.

Nampak menyelerakan pizza di sini tetapi was2 nak beli..kot2 ada letak bacon.dalam pizza susah sikit nk tngk ada ke tak..

suasana dalam central station di Munich

Di mana-mana ada Starbucks..huhu

Regional and mainlines train service at Munchen Hauptbanhoff. Dari sini ada direct train ke Frankfurt, Stuttgart, Austria, Italy, Switzerland, Budapest, Vienna, London

Luggage kami..dh sampai salzburg nnti harap2 tak beranak pinak..hehe

Humaira dan puting berpisah tiada..

Lambatnya train..

Cantik plak akak ni pakai seluar pink.kalau aku pakai seluar pink confirm kena kutuk dgn hubs..hehe

update status kt fb la ape lagi..free wifi ok..laju plak tu internet kt sini

eh, akak seluar pink ni interframe lagi la..hehe..

suap donut utk humaira..kami of course belum breakfast lagi.

OBB Train ke Salzburg

Finally, this is our seat.siap ada seat utk OKU lagi..

Happy giler hubs sebab dalam kabin kami semua seat kosong..maka bermaharajalela kami bertiga..hehe

Humaira pun dapat seat jugak...

Happynya anak mama

pemandangan di sepanjang perjalanan..ni pun dh buat aku ternganga,,hehe

alahai..rumah org ni betul2 tepi laluan train..tak bingit ke telinga bunyi train hari2..hehe

dah nampak banjaran Alps..

dah masuk sempadan German-Austria

MashaAllah, cantiknya..kena beli rumah sebiji kat sini ni..hehe

Kalau winter, padang2 kehijauan diliputi salji yang memutih..

Salzburg train station

Humaira keletihan,,

Alhamduillah kami sampai di Salzburg train station pada pukul 12.00 tngh hari.Sampai je di train station kami terus pergi beli card tour di kedai cenderamata dalam train station. If  you plan to stay a few days here and prefer to use public transport rather than sewa kereta, my suggestion is beli Salzburg Tour Card which is can buy through online, at Salzburg airport, train station or any manned counter..If you buy through online, they can post the card to your house, but make sure beli awal at least 1 month before travel date. If you plan nak beli secara online, boleh click di sini. One more thing, Salzburg tiada perkhidmatan tram or train within the city. The only transport yg paling convenience ialah bus..Maybe sebab bandar Salzburg kecil dan tidaklah sebesar Munich..Tapi, jangan risau sebab public transport iaitu bus di Salzburg sngt efficient.

The benefits of Salzburg Card includes:
- free admission to all the sights in the City of Mozart and Salzburg Museum
- free use of the Fortress funicular,
- free admission at Untersberg cableway,
- free admission of Salzach ship service (tour 1)
- free use of the public transport network
- numerous other plus points and advantages (concerts, City Tours,...)

From train station kami terpaksa ambil taxi untuk ke hotel sebab luggage kami bnyak dan berat.Sebenarnya boleh je kalau nak jalan kaki sebab jarak dr train station ke hotel hnya 2.5km sahaja. Tapi biasalah kami ni klau boleh semua nk cepat..hehe. So,kami balik hotel dulu dan letak barang2 and solat zohor dulu sebelum keluar for next activiti..Jangan lupa check my next entry k...Salzburg-old-town-walking-tour

Details:

Hotel                        : Mercure Salzburg Centre (Recommended)
Cost                          : Euro 160 (2 nights)