Friday 20 November 2015

Menikmati Keindahan Banjaran Alps di Abtenau


Hari terakhir kami di Salzburg memang tiada activiti yg menarik kami buat since pukul 11.00 am kami dh check out hotel sebab akan bertolak ke Hallstatt. Hubs pulak pagi2 lagi dah keluar utk ambil kereta yg disewa di Salzburg Airport. Sepatutnya kereta yg kami sewa ialah kereta Mercedes yg bumbung boleh bukak tu tapi last minute car rental tu bgtau kereta yg kami book ada masalah enjin. So, kereta yg kami dapat ialah Jeep which is sngt comfortable bagi kami yg ada anak kecil dan luggage yg banyak..Kalau kereta Mercedes tu agaknya mmg tak muatla luggage kami yg gedabak besar tu..Ada hikmahnya yg Allah dah tetapkan..hehe..Di Salzburg ni, kalau ada anak kecil, wajib letak anak dalam baby seat..lebih kurang mcm di Australia jugakla..Nasib baik anak kami sorang je, kalau bertiga adussh, melayang jugak duit kat situ..hehe


Abtenau ni adalah market town di Hallein district which is around 45 km dari South of Salzburg. Perkampungan Abtenau ni sngt cantik dan terkenal sebagai tempai ice skating kalau musim winter. Sebenarnya kami tak plan pun utk singgah di Abtenau since our main target ialah utk ke Halstatt. Tapi bila tngk pemandangan yg cantik dan superb mcm tu, we all cannot resist so at the end berhenti jugak utk ambil gambar utk buat kenangan.Out tour guide sebelum ni ada bgtau kalau nak ke Hallstat better ikut jalan kampung sebab nnti boleh tengok pemandangan yg cantik. Yes, its very worth kami sewa kereta and drive sendiri di Austria sebab pemandangan di sepanjang perjalanan ke Halstatt sngt cantik dan very amazing. Walaupun perjalanan mengambil masa yg agak lama drpd schedule tapi berbaloi dan kami sngt puas hati. Sehingga sekarang masih lagi terbayang-bayang keindahan alam semulajadi di Austria.



Di hadapan hotel di Salzburg..ready utk bertolak ke Halstatt


kami sewa kereta termasuk dgn GPS dan baby seat utk Humaira











Masuk highway ke Innsbruck dulu sebelum masuk exit ke Halstatt


sisa-sisa salji yg masih ada di Austria





Bila masuk exit ke Halstatt kami di saji dgn pemandangan perkampungan kecil yg sngt cantik

















Husband tiba2 stop suruh ambil gambar dia kt sini..katanya pemandangan sini sngt cantik..hehe

layankan aje suami ku ni..bukan selalu dia nk bergambar..































jernih betul air sungai ni..rasa nk terjun je..berkelah kt sini pun best..


Laluan utk jogging and cycling





sambung balik perjalanan..


mcm manala diaorang boleh jaga rumput secantik dan sebesar ni..kalau winter agaknya rumah ni penuh dgn salji





























































































Perkampungan kecil dalam perjalanan ke Halstatt










Kami berhenti lagi utk ambil gambar..hehe







Feeling2 Bollywood kejap..hehe



































sisa-sisa salji yg masih ada di kaki gunung dalam perjalanan ke Hallstatt

Stop lagi utk ambil gambar..hubs first time sentuh salji katanya..bagila chance dia kan..hehe





Kami tak stop lama pun di sini sebab xde orang kat sini..risau kalau ada binatang buas..


Betapa excitednya suami ku dpt main salji walaupun sekejap


Tenang dan seronoknya kalau ada rumah sendiri di sini




Sambung balik perjalanan ke destinasi..





masa ni dh nak smpai Hallstatt..lalu di kaki gunung yg curam..Snap dalam kereta je sebab jalan sempit dan bahaya kalau stop..


Itulah saje gambar-gambar yg sempat di tangkap sepanjang perjalanan ke Hallstat..Actually, sepanjang perjalanan tu, terlalu bnyk pemandangan yg cantik kiri dan kanan kami.Malangnya tak semua tempat kami dpt singgah dan ambil gambar disebabkan masa yg tidak mencukupi. Kami tidak mahu smpai lambat ke Hallstatt sebab agak bahaya kalau drive lewat petang atau pada hari gelap sebab route yg kami lalui adalah di tepi kaki gunung dan jalan juga agak sempit dan curam..Mula- mula tu agak cuak juga sebab first time drive di Europe kan but at the same time sngt puas hati dab berbaloi since pemandangan sngt cantik. Laluan yg kami drive tu lebih kurang sama laluan ke Cameron Highland yg ikut jalan lama tu.Kalau untuk org yg dh biasa guna jalan tu, shouldbe tiada masalah la kn..hehe..Untuk next entry, saya akan update activiti-activiti kami sepanjang dua hari stay di Hallstatt..
















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...